Az ÜGYVÉDKÖR megindította a Kamarai választások elektronikussá tételét célzó kampányát

A kamarai tisztségviselők választásának jelenlegi rendszere szükségtelen adminisztratív terheket ró mind a választás lebonyolítóira, mind a választásban résztvevő kamarai tagokra. Az elektronikus hírközlő eszközök alkalmazása révén a jelölési és választási folyamatok hatékonyabbá válnának, csökkentve a választások lebonyolításának idő- és erőforrásigényét. Az elektronikus szavazatszámlálás lehetősége pedig biztosítaná a pontos, hibamentes és transzparens választási eredményeket, kizárva az emberi mulasztásból vagy tévedésből fakadó problémákat. A technológiai fejlődéshez való alkalmazkodás megkerülhetetlen a jogászi hivatásban, és a választások lebonyolításának digitalizálása természetes lépés ebben a folyamatban.

A módosítás szükségességét elsősorban a jogbiztonság, az eljárások egységessége és a választások legitimitásának erősítése indokolja. Az elektronikus szavazás törvényi szintű szabályozása kiküszöbölné az esetleges jogértelmezési nehézségeket és biztosítaná, hogy a kamara választási rendszere átlátható, kiszámítható és vitathatatlan legyen. Egy olyan rendszer, amely akár csak a gyanúját keltheti a visszaéléseknek, aláássa a választási folyamatba vetett közbizalmat, és veszélyezteti a demokratikus döntéshozatal integritását, ami végső soron a jogbiztonság sérelmét is felveti. Az elektronikus jelölési rendszer bevezetése tehát nem csupán a hatékonyságot és átláthatóságot szolgálná, hanem egyben elengedhetetlen lépés a választások tisztaságának, a tisztségviselők legitimációjának és hitelességének garantálása érdekében

A módosítás további előnye, hogy növeli a választásokon való részvételi lehetőséget. Az ügyvédek számára jelentős akadályt jelenthet a személyes részvételi kötelezettség. Az elektronikus hírközlő eszközök biztosítanák, hogy minden ügyvéd akadálytalanul gyakorolhassa választójogát, függetlenül tartózkodási helyétől vagy időbeosztásától. 

A korábbi választások során tapasztaltak egyértelműen rávilágítottak arra, hogy a jelenlegi papíralapú jelölési rendszer visszaélésekre adhatott alapot. Sokak megdöbbenéssel észlelték, hogy jelentős számú ajánlóív azonos kézírással kitöltve került benyújtásra, ami felvethette annak lehetőségét, hogy az ajánlások nem minden esetben az ajánlók személyes és szabad döntésén alapultak. A jelenlegi rendszer tehát nem képes teljes mértékben kizárni a jelölési folyamat esetleges manipulációját, ezáltal a jelölti listák állítását és érvényesítését. Így a tisztségviselők között jelentős számban szerepelhettek olyan kollégák is, akik önmaguktól valószínűleg nem szerezhettek volna elegendő ajánlást a jelöltté váláshoz.

Az elektronikus jelölési rendszer bevezetése biztosítaná, hogy minden ajánlás hiteles és személyhez kötött módon történjen, kizárva a visszaélések lehetőségét. Az elektronikus azonosítás lehetősége révén garantálható, hogy egy adott személy kizárólag saját maga tehet ajánlást, és az nem kerülhet többszörösen vagy más személy által rögzítésre. Az elektronikus választási rendszer mindamellett a BÜK jogtanácsosi tagozatában már működik.

A választás jogszerűségének, átláthatóságának és tisztaságának biztosítása kiemelt jelentőséggel bír, hiszen a kamarai tisztségviselők megválasztásának legitimációját közvetlenül befolyásolja. A rendelkezésre álló statisztikák szerint a 2018-as és a 2022-es választások során a választásra jogosultak részvételi aránya csupán 26,61%, illetve 24,73% volt, amely az elnökre leadott szavazatok tekintetében mindössze 16,83%-ot, illetve 17,32%-ot ért el.

Az elektronikus szavazás bevezetése környezetvédelmi szempontból is előnyös, mivel csökkentené a papírfelhasználást és a kapcsolódó költségeket. A járványhelyzetek és egyéb rendkívüli események is indokolják a módosítást, hiszen az elektronikus választási megoldások alkalmazása lehetővé tenné a kamarai választások zavartalan lebonyolítását minden körülmények között. A személyes jelenlét kiküszöbölésével csökkenthetőek az egészségügyi kockázatok is.


 2025-03-14 14:34